5 tips til hvorfor du som har Mamut skal velge Visma Net som ditt neste system
Mamut er et system som kundene virkelig har elsket. Dessverre hører Mamut til fortiden og teknologisk henger det ikke lenger med. 31.12.2024 er siste frist, og innen den tid må du ha byttet system, da du ikke vil kunne åpne regnskapsåret 2025. Vi forstår at dette kan oppleves som frustrerende, men vi anbefaler å se framover mot din neste reise med Visma Net.
Du har mange valg når du skal bytte fra Mamut til et nytt skybasert ERP system! Her tar vi for oss noen utfordringer det kan være vanskelig å forstå og få oversikt over.
Mamut har vært utviklet siden 1996, med mye funksjonalitet og et alt i ett system. Så hva gjør du når du nå skal ta et stort valg for bedriften?
Sannsynligvis har du sett på Tripletex (TT). TT vil fungere helt fint dersom du kun har finans og lønn. Gitt at du ikke har eller skal ha drift utenfor Norge, og ikke har noe særlig med valuta- eller konsernhåndtering.
TT har kommet med en modul som heter Rackbeat for å løse behovet for logistikk. Da har du finans og lønn i TT, mens du har Rackbeat som en egen applikasjon med integrasjon til TT. To forskjellige applikasjoner for å løse det som var i ett og samme system i Mamut. Du er da tilbake til å gjøre månedlige beholdningsendringer og får ikke løpende oversikt over kost/inntekt.
En annen aktør som også har kommet på banen er Telaris. De er gode på logistikk/produksjon og kan vel kalles storebroren til Rackbeat. Fungerer på samme måte - to systemer og en integrasjon til TT.
Hvorfor mener vi i Confect at Visma Net vil være det beste alternativet for deg som har finans og logistikk i Mamut i dag?
1. Bedre dataintegritet og nøyaktighet
Når finans og logistikk er integrert i samme system, reduseres risikoen for feil som kan oppstå ved dataoverføring mellom systemer. Dette sikrer at alle avdelinger jobber med de samme, oppdaterte dataene.
2. Effektiv lagerstyring
Med en integrert løsning kan beholdningsendringer automatisk oppdateres i sanntid, noe som gir bedre oversikt over lagerbeholdningen og reduserer risikoen for over- eller underbeholdning. Du får også kost og inntekt i samme periode som gjør at du ser utviklingen i bedriften måned for måned.
3. Forbedret rapportering og innsikt
Et samlet ERP-system gir en helhetlig oversikt over virksomhetens økonomiske og logistiske operasjoner. Dette gjør det enklere å kjøre ut rapporter og få innsikt i nøkkelindikatorer som kan hjelpe med strategisk beslutninger. Ikke baser avgjørelser på antakelser, men faktiske tall.
4. Kostnadsbesparelser
Ved å bruke ett system i stedet for to, kan du redusere kostnadene knyttet til lisensiering, vedlikehold og opplæring. Dette kan også føre til lavere IT-kostnader og mindre behov for teknisk støtte. Det at alle jobber i et og samme system gjør at alle læres opp likt og at det kun er rollene som gir tilgang til funksjonaliteten. Lettere å sette nye medarbeidere inn i systemet. Det som også skal tas med er at Tripletex og PowerOffice har transaksjoner, slik at alt som kommer over fra Rackbeat og Telaris har en kost. Hver transaksjon koster mellom 4-7 kroner, så hva den totale kostnaden på systemet blir vet du ikke før du er i gang og har kjørt systemet i 1 mnd.
5. Forbedret samarbeid og kommunikasjon
Når alle avdelinger bruker samme system, blir det enklere å dele informasjon og samarbeide på tvers av funksjoner. Dette kan føre til bedre koordinering og raskere respons på endringer i markedet eller forsyningskjeden. Når du i tillegg integrerer nettbutikk, kassesystem og eventuelt 3. parts lager, har du et sted hvor sannheten finnes og du har full oversikt over hele bedriften. Dag for dag, time for time.
Som en Mamut-kunde over mange år er Visma Net det logiske valget videre og vil være et system du bruker minst tid på opplæring. Siden folka hos Confect har hjulpet mange hundre Mamut-kunder live på Visma Net, er hele «Select – Connect – Effect» metoden laget på best mulig måte for deg som Mamut-kunde.
Lykke til med valget og vi håper å snakke med deg.